24 juni 2018
Ondernemen is geen kernfysica. Ondernemen is niet superingewikkeld.
Ondernemen, dat is een heleboel eenvoudige acties na elkaar. Als kleine mikado-stokjes die je elke dag weer vastpakt.
En als je dat maar gewoon blijft doen, dan zijn voor je het weet alle mikado-stokjes weg.
Máár.
We máken het onszelf toch vaak zo ontzettend moeilijk.
Zoals een klant zei aan het begin van het groepsprogramma:
“Als mijn bedrijf een succes wordt, dan zal dat volledig aan mij liggen.
En als mijn bedrijf géén succes wordt, dan zal dat ook volledig aan mij liggen.”
En zo is het ook.
JIJ bent diegene die de groei van je bedrijf het meest in de weg zit.
Niét de economie.
Niét je concurrenten.
Neen, jijzelf.
En dit zijn de 3 belangrijkste manieren waarop je jezelf in de weg zit en de groei van je bedrijf onbewust tegenhoudt.
1. Je neemt je behoeften niet serieus.
Maandag kreeg ik voor de eerste keer in mijn leven een professionele huidverzorging. Rijkelijk laat, als je weet dat ik al sinds kind een probleemhuid heb.
Maar ja, al die excuses hé.
“Werkt dat wel?” “Dat kost veel geld!” maar vooral
“Mag ik aan zo’n luxe wel geld uitgeven? Is dat geen verspilling?”
Luxe?
Voor de behandeling werd er een foto van mijn huid gemaakt. Ik moet zeggen: het is erg confronterend als je dan al die beschadigingen ziet, de plaatsen waar er vocht tekort is, waar je huid is gaan reageren met extra pigment.
Is dat dan luxe, om je huid te verzorgen? Of is dat gewoon jezelf en je behoeften au serieux nemen?
Als ik vraag aan ondernemers wat hun omzetdoel is voor dit jaar, dan is dat bijna altijd een heel confronterende vraag.
Want: “Ik heb eigenlijk niet zoveel nodig.” “Als ik zoveel heb, zal ik al heel content zijn.”
En ik zeg je: geld vragen en geld verdienen heeft alles te maken met geld DURVEN ONTVANGEN. Je behoeften ernstig nemen.
Durf jij goed voor jezelf zorgen? Voel jij wat je nodig hebt en durf jij daarnaar te handelen?
Of geef jij alles en iedereen voorrang en kom jij op de laatste plaats?
Niet goed voor je bedrijf! Je kan geen succesvol bedrijf hebben als je niet kan ontvangen en genieten. En dus moeten we onze blokkades op dit vlak aanpakken.
En daarmee kom ik rechtstreeks bij punt 2.
2. Je staat niet voor je eigen waarde.
Als ondernemer móét je staan voor de waarde die je biedt.
Als jij zélf niet ziet welk verschil je maakt in het leven van je klanten, dan zullen potentiële klanten dit zéker niet zien.
Als jij er niet van overtuigd bent dat de waarde die je biedt een bepaalde investering waard is, dan zullen potentiële klanten je dienst zéker te duur vinden.
Het begint bij jou!
En neen, je moet niet eerst nog TIG trainingen volgen.
Je moet niet eerst nog X proefklanten helpen.
Ja, natuurlijk word je beter met elke klant die je helpt.
En ja, het is heel fijn om je expertise steeds verder te ontwikkelen.
Maar daarop hoef je niet te wachten om te staan voor de waarde die je NU AL biedt.
En als je ook maar een klein beetje lijkt op al mijn andere klanten, dan is de waarde die jij biedt VEEEEEEEL groter dan je denkt. (En neen, jij bent geen uitzondering op die regel, zie punt 3!)
3. Je stelt je overtuigingen niet in vraag.
Ja, onze gedachten kunnen zo geloofwaardig zijn. Zo hardnekkig én zo beschadigend.
“Wie denk jij wel dat je bent om …?”
“Jij bent echt niet goed genoeg om …”
“Het gaat me nooit lukken om …”
“Als ik een fout maak dan gaan ze merken dat ik …”
Stel je voor dat je deze stemmen de GODGANSE dag, je hele leven lang, door luidsprekers zou horen.
Je zou toch gewoon gék worden?
En dat worden we ook, als we naar die interne stemmetjes blijven luisteren.
Als ondernemer móét je gewoon continu je overtuigingen, alles wat je gelooft over jezelf, over de wereld, over je bedrijf in vraag durven stellen.
Ik gebruik daarvoor heel graag de methode van Byron Katie.
Byron Katie zegt: “You can only see what you believe – nothing else is possible”.
En dus is het nodig dat je je overtuigingen onderzoekt. Anders blijf je zitten in die vicieuze cirkel:
Ik ben niet goed genoeg.
Zie je wel, ik maak daar een fout.
Dus ben ik niet goed genoeg.
Aha, daar in die situatie, dat was ook niet goed genoeg.
Enzoverder enzovoort.
Dus ja, jij bent diegene die de groei van je bedrijf het meest in de weg zit.
Maar dat is ook goed nieuws natuurlijk.
Want dat betekent ook dat er op doorbraken op persoonlijk vlak een enorme bedrijfsgroei volgt.
En ja, ik weet dat dit een hele worsteling kan zijn.
Dat dit vele angsten kan blootleggen.
Dat dit oude pijn raakt.
Dat het soms/vaak véél gemakkelijker is om in je oude overlevingsstrategieën te blijven vastzitten dan echt te gaan leven en ondernemen.
En toch, en toch, gun ik het je zo ongelooflijk dat je je eigen bullshit zo BEU wordt dat je verlangen groter wordt dan je angst en je zegt “Fuck it. Ik heb iets te doen in de wereld en dat ga ik doen ook!”
Dat je steeds weer in actie komt, één mikado-stokje met ne keer.
Dat je de mist in gaat, en dat je daardoor steeds een stapje verder komt.
Dat je met je ideeën aan de slag gaat, in plaats van gefrustreerd toe te kijken hoe anderen wél doen wat jij ook al zo lang wil doen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x