Here's to strong women

14 maart 2019

Ik schrijf deze nieuwsbrief op 8 maart, internationale vrouwendag.
 
De laatste tijd werd ik er regelmatig op gewezen: ik heb bijna alleen vrouwelijke klanten (volgens mij zo’n 99% :-)).
 
Nochtans richt ik me in mijn marketing niet expliciet op vrouwen.
 
Maar als ik eerlijk ben zit er wél iets feministisch in mijn visie. 
Ik vind het héél belangrijk dat wij vrouwen zeggen wat we te zeggen hebben.
De bijdrage leveren die we te leveren hebben.
Het verschil maken dat wij te maken hebben.
 
En wat daar voor mij persoonlijk ook belangrijk aan is: dat we ons niet continu zitten afvragen 'doe ik dit wel op een vrouwelijke manier? Ben ik niet te mannelijk??'
 
Ik voel me helemaal vrouw.
Máár, en dat besef ik zelf ook goed, ik denk dat mensen me vaak vrij mannelijk percipiëren.
 
Tijdens coachopleidingen heb ik ook regelmatig die feedback gekregen: dat het (ik) toch niet helemaal klopte, dat ik mijn vrouwelijke kant meer moest tonen, dat mijn kleren niet klopten, zelfs eens dat mijn partner en ik de taakverdeling moesten veranderen (ik meer het zorgende, hij meer het actieve ofzo, ik snapte het toen al niet helemaal).
 
Ik geef eerlijk toe: die feedback heeft me vroeger erg in verwarring gebracht.
Moest ik veranderen? Wat moest ik dan veranderen?
Ik kreeg bijvoorbeeld te horen dat mijn uitstraling niet klopte, en dat mensen daardoor niet naar mijn trainingen zouden komen.
Ik kreeg te horen dat ik meer met vrouwen moest omgaan (toen was ik echt he-le-máál in de war, want ik had juist alleen maar vriendinnen :-)).
 
En vooral de verwarring: voor MIJ klopt het, hoe ik me voel, mijn eigen evenwicht tussen mannelijk en vrouwelijk. Voor mijn partner en mij klopt het in onze relatie, ons evenwicht tussen mannelijk en vrouwelijk.
Alleen de feedback en de 'normen' over wat vrouwelijk en mannelijk is of zou moeten zijn, die brachten me in de war.
 
En, en daar gaat het me om in dit artikel, die feedback en die normen leidden me af van waar het eigenlijk om draait: mijn grotere waarom, de reden waarom ik doe wat ik doe, de reden ook waarom ik ondernemerscoach ben.
 
Daarom, voor alle vrouwelijke ondernemers: laat je niet afleiden door commentaren hierover.
Doe jouw ding, datgene waar jij voor op aarde bent.
Voel wat er voor jou klopt, doe wat er voor jou klopt, op de manier waarop het voor jou klopt.
 
Wat helpt je hierbij?
 
1. Jouw grotere waarom.
 
Waarom doe jij wat je doet? Welk verschil wil jij maken met je bedrijf?
 
En ja, durf groot te denken. Daarmee bedoel ik niet dat je per se miljoenen mensen moet proberen te bereiken of miljoenen euro’s omzet moet willen draaien of honderden personeelsleden in dienst moet willen nemen.
 
Maar durf wél groots denken in de impact die je wil hebben op mensen. Als je eerlijk bent tegenover jezelf, welke impact wil je dan echt hebben?
 
Zo wil ik bijvoorbeeld niet gewoon dat jij een beetje marketing leert. Ik wil niet gewoon dat je af en toe een Facebook post plaatst.
 
Ik wil dat jij, op jouw manier, op jouw tempo, dát verschil maakt dat jij alleen kan maken. Gaat staan voor jouw visie en missie. Je niet meer inhoudt. Dát is wat ik wil!
 
2. Stop met wachten tot je het perfecte lijf hebt.
 
Zo’n grote valkuil voor vrouwen. We durven ons niet volledig te tonen als we er (nog) niet perfect uitzien. We moeten eerst afvallen, minder rimpels hebben, minder grijs haar, kortom: aantrekkelijker zijn.
 
En, daar mogen we ons ook bewust van zijn: dat is iets van ons, én het is iets dat versterkt wordt door de maatschappij.
 
Maar newsflash: het leven is NU en je bedrijf is ook NU.
Je kan je niet veroorloven te wachten om er volledig voor te gaan ‘tot je goed genoeg bent’ want dat moment zal nooit komen (je Gremlins vinden dan wel iets anders om je tegen te houden).
 
Geneen Roth zegt het als volgt: “What would your life look like if you stopped channeling the best of your energy into food, weight and the size of your thighs?”
 
Wat als je je niet meer zou bezig houden met alles wat je niet goed vindt aan jezelf en gewoon met je grotere waarom aan de slag zou gaan? Je grotere waarom verdient jouw beste energie!
 
3. Neem een voorbeeld aan rolmodellen die jou inspireren. 
 
De wijze heks, de krachtige medicijnvrouw, de Amerikaanse politica (zie dit filmpje), kortom die vrouwen die jou helpen om ook krachtig je boodschap in de wereld te zetten.
Zonder zich te laten afleiden door commentaren op hun te veel of te weinig vrouwelijk zijn.
 
Deze quote van Brené Brown blijft daarin voor mij mijn absolute kompas: If you aren’t in the arena also getting your ass kicked, I’m not interested in your feedback.
 
En, belangrijke toevoeging: dit gaat ook over goedbedoelde feedback!
Zo herinner ik me iemand die me zei dat ik met mijn dienst geen 10.000 euro per maand omzet kon draaien. Of iemand die me zei dat challenges niet werken. Of iemand die me zei dat mensen geen nieuwsbrieven meer lezen.
 
Allemaal super goed bedoeld! Maar ze stonden niet zelf in de arena en hadden er geen verstand van.
Gelukkig heb ik niet naar hen geluisterd.
 
Wat raakt dit artikel in jou? Ik lees het heel graag, dus mail me gerust een reactie via ann@althea-coaching.be
 
Ann
 
P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Doe vanaf maandag 25 maart mee aan de GRATIS Neem De Regie Over Je Omzet Challenge. 
 
Is het krijgen van nieuwe klanten of het behalen van je omzetdoel bij jou nu nog te veel een gevolg van geluk en toeval?
Of euh, heb je nog helemaal geen omzetdoel (misschien wel omdat je dat als compleet onhaalbaar ziet?)
 
Doe dan mee aan deze 4-daagse mini-training.
In 4 dagen leer ik je hoe je van toeval en hoop zélf de regie neemt over je omzet, en dus over je hele bedrijf.
Op het einde van deze 4 dagen heb je een concreet omzetdoel én een actieplan om dit doel te bereiken.

Meld je alvast aan de voor de mini-training via deze link.
 
2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Stuur me een mailtje via  ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een doorbraaksessie. Tijdens dit (gratis) verkennend gesprek onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk, waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x