23 april 2020
If at first you don’t succeed…
try doing what your coach told you to do the first time.
"Ann, hoe moet ik mezelf noemen? Bij jou is het zo duidelijk, jij bent ondernemerscoach, iedereen snapt dat, maar bij mij, welke woord moet ik op mijn kaartje of mijn website zetten?"
Goed nieuws! Je hebt namelijk helemaal geen functiebenaming nodig.
Het gaat erom dat mensen weten welk dringend probleem je oplost (of helpt oplossen) voor welke specifieke doelgroep.
Dat is niet altijd te vatten in één woord. En dat is geen probleem, als je me maar in een paar zinnen kan uitleggen wie je helpt, waar je precies bij helpt én wat het resultaat daarvan is.
Heb je dus geen woord, of nog geen woord, of het woord dekt de lading niet, dan is dat helemaal oké.
En trouwens, als je denkt dat ondernemerscoach zo'n goede benaming is, bedenk dan even dit:
En dat is helemaal oké, want voor mensen die mij en mijn vak niet kennen, is 'ondernemerscoach' te weinig info.
Leg dus uit wie je helpt, wat je doet en wat het resultaat is en dan heeft een potentiële klant meer dan genoeg informatie.
Je functiebenaming, logo en visitekaartje kunnen daarna altijd nog.
En die visitekaartjes verdwijnen sowieso direct in de vuilnisbak als mensen van een netwerkbijeenkomst thuis komen (of anders worden ze opgeruimd bij de verhuis :-)).
Dus vertel liever een goed verhaal dat blijft hangen.
Het volgende probleem dat vaak meteen op het functiebenaming-probleem volgt: "Ja maar Ann, ik heb ook geen naam voor mijn trajecten. En zolang ik geen naam heb heb ik het gevoel dat ik maar wat doe.”
Nope, het is ook niet zo belangrijk hoe je je trajecten noemt. En ik weet zeker dat jij niet ‘zomaar wat doet’. Je hebt een methode, stappen die je altijd volgt. Jouw manier van werken. Dat is niet zomaar wat doen.
Terug naar de naam:
Ja, een goede naam kan echt een kers op de taart zijn.
Ja, een goede naam beschrijft wat het resultaat is van je dienst en maakt je traject (of workshop, of programma) nog aantrekkelijker.
Maar.
Van een naam alléén zal het niet afhangen.
Sterker nog; als het van namen afhing had ik nog niet veel omzet gedraaid!!!
En ook nog: ik startte begin 2020 met 2 nieuwe trajecten, en had er al 8 verkocht lang voordat ik een naam had.
Dus ja, een goede naam voor je dienst is de kers, maar als je die kers niet vindt, ga dan voorlopig gewoon voor een taart zonder kers.
Je potentiële klanten beslissen namelijk níét op basis van de naam alleen.
Zoals ze ook níét beslissen op basis van één Facebookpost, één pitch, één nieuwsbrief, één folder, één blog.
Dus laat je niet verlammen door details maar zorg voor consistente continue actie. Dát is wat nodig is om een band met je doelgroep op te bouwen. Ook hier geldt: leg uit wie je helpt, wat je doet en wat het resultaat is en dan voelt jouw potentiële klant meteen of dit wel of niet past.
Dus stop met het verzinnen van een woord en ga aan het werk.
Ben nu wel benieuwd: door welk detail waarover je niet kan beslissen of dat je te perfect wil hebben, laat je je op dit moment tegenhouden?
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x