Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven

30 maart 2023

There are some things
you can only learn in a storm.
~ Joel Osteen ~ 


Drama Nieuwsbrief in drie bedrijven, monoloog.

[Open de gordijnen, ondernemerscoach op scène.]

Bedrijf 1, ook al gepost op social media vorige week: 

Wat is succes?
Wat is JOUW definitie van succes, van succesvol zijn?
En waar heb je misschien nog teveel de maatschappelijke definitie of de definitie van anderen overgenomen?

Rond dat thema was ik aan de slag met een klant.
En het deed me terugdenken aan de eerste auto die ik zelf kocht, een tweedehands Renault Megane.
Gekocht toen ik startte met mijn bedrijf, oktober 2007.

Ik had namelijk altijd een bedrijfswagen gehad, en die moest ik natuurlijk inleveren toen ik mijn ontslag gaf en startte als ondernemer.
Dus zelf een auto gekocht.
Tweedehands, want geen budget voor een nieuwe.

Ik moet zeggen, ik miste mijn bedrijfswagen echt.
Dat was ook een Renault, maar dan een Scenic, een splinternieuwe, supergrote koffer, overal parkeerassistentie, keiblij mee.

En dan de overstap naar een saaie grijze 5 jaar oude Megane.
Ik had keiveel last van de achterruit omdat die zo klein bleek te zijn, ik zag echt niks.
Voeg daaraan toe dat je in een Megane veel lager zit dan in een Scenic en dat ik geen parkeerassistentie meer had, en neen echt gelukkig was ik niet in het begin.

Maar soit, ’t was maar voor een paar jaar, zei ik tegen mezelf.
Na een jaar of twee (maximum drie) zou ik wel genoeg verdienen voor een betere (nieuwe) auto.

Zo gezegd, zo niet gedaan.

Na twee jaar verdiende ik bijlange niet genoeg voor een andere auto.
Na drie jaar ook niet.
Na vier jaar ook niet.
En voeg daar jaar 5, 6 en 7 maar aan toe.

Ik kon echt jaloers zijn op mensen die in die tussentijd al twéé nieuwe auto’s hadden gekocht.
En het ging van kwaad naar erger.
Want bluts hier, kras daar, de auto zag er niet beter uit na al die jaren.

Ik was niet alleen jaloers, maar ik schaamde me nu ook voor mijn auto.
Vooral als ik ergens kwam waar het publiek vooral in Tesla’s, BMW’s en Audi’s reed.

Tot er iets veranderde.
Ik ging meer geld verdienen en ja, de nieuwe auto werd mogelijk, maar, het was opeens niet meer zo dringend.

Mijn oude auto werd een soort van statussymbool.
Ik wou er nu ZO LANG MOGELIJK mee rijden.
Ik vond het leuk om sommige mensen te kunnen choqueren door te kunnen zeggen ‘ja, mijn auto heeft toch ook al wat leeftijd, volgens mij al een jaar of vijftien nu’. :-)

En toen het punt kwam dat ik wel een nieuwe auto heb gekocht en de Renault Megane op een respectabele leeftijd van 16,5 jaar op pensioen mocht, was dat ook OK.

Ik was en ben nog steeds heel blij met mijn nieuwe auto (nu 3,5 jaar geleden, maar hij voelt nog altijd als spiksplinternieuw) maar het was niet meer omdat ik jaloers was of omdat ik me schaamde.

Mijn definitie van succes was verschoven, het was niet meer zo belangrijk dat ik voldeed aan de normen van anderen.
Het was niet meer zo belangrijk wat anderen vonden van mijn resultaten (en dus mijn auto).

Ik heb ook bewust een klein autootje (weer een Renault :-)) en zelfs als ik de Lotto zou winnen, zou geen haar op mijn hoofd er aan denken om een nieuwe auto te kopen.

Mijn plan is nu om weer ZO LANG MOGELIJK met dit autootje te rijden en tegen dan misschien helemaal géén auto meer te kopen (afhankelijk van mijn situatie op dat moment, en de beschikbaarheid van deelauto’s en de zelfrijdende auto’s die je bestelt via een app en dan voor je deur staan te wachten).

Kortom: de moraal van het verhaal of beter, de vraag van de dag: waar laat jij je eventueel nog leiden/lijden door andermans definitie van succes?
Door de maatschappelijk aanvaarde definitie van succes? Hoe beïnvloedt dat je beslissingen, wat je doet en niet doet, hoe je je voelt?

Waar mag en wil je meer jouw eigen interne super persoonlijke definitie van succes gaan hanteren? Welk verschil gaat dat maken in je onderneming?

Bedrijf 2:

Onlangs gaf ik een workshop “De 5 bouwstenen voor een bloeiende praktijk” en om te weten of de toehoorders content waren, gaf ik op het einde de link door van een kort evaluatieformulier.

De meeste aanwezigen waren heel content. Het woord “stand up comedian” viel geregeld.

En er was ook iemand die schreef: “Enthousiast en sympathiek, maar straalt niet uit dat ze het zelf allemaal toepast. Straalt ook geen succes uit als ik radicaal eerlijk mag zijn. “

Als je zo in elkaar zit als ik, dan vergeet je op zo’n moment de 20 super enthousiaste evaluaties en focus je alleen nog op die ene negatieve.

Mijn gremlins wisten het wel:
Ah ja Ann da’s logisch hé!
Jij hebt geen miljoen euro omzet! Je noemt zelfs niet hoeveel omzet je hebt!
En je hebt geen chique kleren aan! Zou je niet beter afvallen en nieuwe kleren kopen? Nogal logisch dat je geen succes uitstraalt in een jeans en een truitje en sneakers!! Vanaf nu afvallen (en snel ook!), een chique pak kopen, zijden top, hoge hakken, juwelen, da’s tenminste al een begin!!

En mijn verdedigingsmechanismen tegen die gremlins schoten dan ook in gang.

Mijn allereerste automatische reactie is deze:
“GVD wat denkt die wel? Zelf is hij/zij wél zo succesvol of wat?” (google google google) “Ik dacht het niet, dat straalt hij/zij in elk geval ook niet echt uit! Ik zou hem/haar wel eens twee uur voor een zaal willen zien staan en iedereen entertrainen!”

Mijn tweede automatische reactie is mezelf vol-le-dig in vraag stellen.
Wat pas ik zelf nog niet toe??
We hadden het over de vijf bouwstenen van een praktijk.

Missie: ik leef echt mijn missie, en ben continu bezig met mijn gremlins te overwinnen (door voor zo’n zaal te gaan staan bijvoorbeeld).

Kies je ideale klant: daar kan het toch ook niet aan liggen, ik heb toch duidelijk een ideale klant, en ik heb een duidelijk aanbod, ik werk in trajecten, dat kan het dus ook niet zijn.

Marketing: ik doe continu acties om vertrouwen op te bouwen, ik laat mezelf zien, ik ben radicaal eerlijk, ik geef mijn volgers in mijn marketing inzicht wat er nodig is om hun praktijk op te bouwen en wat er nodig is om hun gremlins te temmen (#gremlinmanagement). Dus dat kan het ook niet zijn, want dat zie je toch direct als je me even googelt!

Integer verkopen: ok, dat kan je niet zien aan de buitenkant hoe en of ik dat doe, maar dat snap ik, dat kan je niet zien, da’s pas als je een gesprek met me plant of als je klant van me bent.

Gremlinmanagement: dat doe ik continu, als er iéts is dat ik continu doe (moét doen, met die hordes gremlins van me) is het dat wel!

Wat maakt dan dat iemand zegt ‘je straalt niet uit dat je dit allemaal zelf toepast???”
(en dat mezelf in vraag stellen gaat dat een aantal uren volcontinu door)

Gelukkig was er ook nog een derde reactie.
Die kwam er toen ik de volgende dag, zaterdag, nog in bed lag toen mijn dochter naar Leuven vertrok om koten te gaan bekijken.

Eerst kwamen mijn gremlins nog even langs en deden er nog een schepje bovenop.
“Ja inderdaad, die persoon had wel gelijk hé! Het is zaterdagmiddag en je ligt nog in je bed! En dat is bijna elk weekend zo! Hoe INACTIEF ben jij!!! Inderdaad, super ONSUCCESVOL!!!”

En gelukkig, gelukkig, heb ik geleerd (en leer ik ook mijn klanten) om op zo’n momenten te beseffen: hola! Hier klopt iets niet! Al deze patronen hebben we geleerd uit zelfbescherming, om te overleven. We hadden het nodig om zo streng te zijn tegen onszelf.

En toen kon ik zien: succes is niet proberen te voldoen aan alle verwachtingen.
Succes is niét het proberen te doen zoals anderen het doen of kunnen.

Succes is ontdekken waarvoor je hier bent op aarde en daaraan een bijdrage leveren OP JOUW MANIER.

Met alle beperkingen die je hebt.

In mijn geval: (korte niet volledige opsomming)
Beperkingen die maken dat ik na een drukke week gewoon niet anders kan dan bijkomen.
Dat ik niet altijd manieren vindt om te ontprikkelen en dus soms geen andere optie vindt dan een zak chips (en ja ik weet dat dat niet gezond is en neen een bad en wandelen en mediteren werken dan niet).
Dat ik super eerlijk ben en daardoor soms te eerlijk ben (en daardoor soms juist minder competent overkom misschien).
Dat ik als iets niet goed gaat de neiging heb om figuurlijk maar ook letterlijk soms onder mijn donsdeken te kruipen en er een paar dagen niet uit te komen (en ja ik weet dat problemen daardoor niet verdwijnen).

En op jouw manier betekent ook: met al jouw superkrachten.

In mijn geval: (korte niet volledige opsomming)
De superkracht om de teksten van mijn klanten na te lezen en exact te weten waar de lezer nog een zin of een woord mist.
De superkracht om te confronteren met humor zodat het ook echt kan doordringen.
De superkracht om mezelf kwetsbaar te tonen zodat iedereen denkt: “sorry hoor, maar als die Ann het kan, dan kan ik het ook!” en daarna ook echt aan de gang gaat.
De superkracht om door voorbeelden en metaforen de meest ingewikkelde concepten duidelijk uit te leggen.

Ik moet het effe herhalen: succes is een bijdrage leveren aan de wereld op jouw manier. Jouw superkrachten en jouw beperkingen zijn twee kanten van dezelfde medaille.
Laat je niks anders wijsmaken.

Bedrijf drie:

Wij (ik bedoel mezelf, en jij, als je wat lijkt op mij) hebben ons bedrijf om verschillende redenen.
Niet noodzakelijk in volgorde van belangrijkheid:
1. Om onze boterham te verdienen met iets wat we graag doen en waar we goed in zijn
2. Om een verschil te maken in de wereld
3. Om te leren wat we in dit leven te leren hebben en te helen wat we in dit leven te helen hebben

En auw verdomme.
Dat laatste maakt het voor mij het meest zinvol maar natuurlijk ook het meest pijnlijke.
Waarom kan het niet gewoon allemaal gemakkelijk???
Awel Ann, omdat je bedrijf er niet alleen is om geld te verdienen. Omdat je hier ook aan het LEREN bent.

En daar hoort pijn bij.
En als het gaat om pijn, dan kan voor mij niemand dat beter zeggen dan Mark Manson:

“I can’t stress this enough, but pain is part of the process. It is important to feel it. Because if you just chase after highs to cover up the pain, if you continue to indulge in entitlement and delusional positive thinking, if you continue to overindulge in various substances or activities, then you’ll never generate the requisite motivation to actually change.”

De pijn maakt dat je echt durft kiezen.
Voor de ene pijn, of de andere.
De pijn van het uitstellen, of de pijn van de enge actie.
De pijn van zichtbaar zijn, of de pijn van voelen dat je niet volop je missie leeft.
De pijn van het onzekere ondernemersbestaan, of de pijn van de job die niet meer bij je past.

Ook de pijn is deel van het succes.

[Ondernemerscoach staart in de verte, gordijnen gaan toe]

Ann

P.S In mijn nieuwe online training De besluiten van Ann neem ik je mee in de worstelingen, leerprocessen, struggles, gremlins en de besluiten van mijn 15 jaar ondernemerschap.
Alle info over deze 10u online training ( met als extraatje een individuele coachingsessie van 30 minuten) lees je hier.

P.P.S. Wil je met mij bekijken of ik je individueel kan helpen/begeleiden/ ondersteunen/sjotten-onder-de- kont-geven/confronteren/ uitdagen/kies-zelf-het- werkwoord-dat-bij-jou-past bij dit of andere thema’s die je tegen komt in je ondernemerschap? Stuur me even een mailtje en we plannen een gratis (en vrijblijvend) zoomgesprek in.

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

12 manieren waarop ik me klein houd (en jij jezelf misschien ook?) De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x