25 april 2019
Je verliest véél te veel tijd.
Neen, ik heb het vandaag niet over facebooken, netflixen, koffietjes drinken of de meest toepasselijke quote voor je artikel googelen.
Ik heb het over veel destructievere manieren van tijd verliezen. Manieren waardoor je niet alleen tijd verliest maar ook je vertrouwen en je geloof in jezelf.
Laat ons dus geen tijd meer verliezen (pun intended) en direct overgaan naar strategie 1!
1. Twijfelen voor je een beslissing neemt.
Koop ik computer X of toch beter computer Y? Of toch maar computer Z?
Welk webinarprogramma is het beste? Misschien toch maar overschakelen naar A, B of C?
Welke naam zou ik mijn workshop geven? Ik moet wel écht de beste naam kiezen.
NOPE.
Je verlies héél veel kostbare tijd door hierover te piekeren.
Want er zijn 2 mogelijkheden:
Vorige week kreeg ik een offerte voor het maken van mijn nieuwe online leeromgeving. En oeps ja, dat is altijd even slikken zo’n bedrag.
Maar blijven piekeren en twijfelen maakt het bedrag niet lager. Ik kan nog 5 maanden aan tig mensen gaan vragen welke online leeromgeving zij hebben, hoeveel ze betaald hebben, nagaan of ik toch niet een andere partij zou inschakelen, maar dat zou allemaal tijdverlies zijn.
In dit voorbeeld wist ik namelijk genoeg: dat de leeromgeving die ze gaan inrichten een betrouwbare tool is én dat alles wat ze al voor mij gedaan hebben dik in orde is.
En dus klikte ik op accept offerte.
En ontstond er opeens weer ruimte en energie.
2. Vergelijken.
Vergelijken met:
Concurrenten
Mensen die iets heel anders doen alsjij
Mensen die hetzelfde doen als jij
Mensen die alles weten over jouw bedrijf
Mensen die niets weten over jouw bedrijf
(vul zelf in)
JIJ bent JIJ. Dat is juist het leuke.
Dat je anders bent dan iemand anders.
Dat andere dingen bij jou passen.
Dat je andere dingen leuk vindt.
Dat je andere dingen goed kan.
OOK in je bedrijf.
Pas op, ik zeg níét dat je niet kan en mag leren van anderen. Integendeel. Observeren is één van mijn geliefde leerstrategieën.
Maar we laten ons zo vaak afremmen, triggeren, tegenhouden, onzeker maken doordat we vergelijken met anderen.
“Jamaar, die haar prijzen zijn lager.”
“Jamaar, die zijn prijzen zijn hoger.”
“Jamaar, die zet zijn prijzen niet op de website.”
“Jamaar, die zet haar prijzen wel op de website.”
En weet je wat het is?
Als we vergelijken, leggen we de verantwoordelijkheid buiten onszelf.
De verantwoordelijkheid voor onze keuzes, de verantwoordelijkheid voor hoe het in ons bedrijf gaat.
Terwijl dát nu juist het leuke (en ja, ook het meest angstaanjagende ;-) ) is als je je eigen bedrijf hebt: dat jij verantwoordelijk bent. Voor wat goed gaat, en voor wat niet goed gaat.
Dus, als het gaat om
prijzen
hoe je website eruit ziet
hoe lang je nieuwsbrieven zijn
hoe vaak je post op social media
hoeveel klanten en omzet je hebt
enz. enz. enz.
Vergelijk dan níét met anderen.
Vergelijk met jezelf. Met wat voor jou klopt, met jouw waarden, met de doelen die jij voor jezelf stelt.
3. Meningen, raad en advies vragen.
Wat vind jij dat ik moet doen?
Welk systeem gebruik jij?
Welke prijs vind jij dat ik kan vragen?
Zou ik deze blauwe kleur voor mijn logo gebruiken, of toch beter dat paarse?
Het kunnen vragen zijn naar informatie, maar wees eerlijk naar jezelf.
Stel je deze vragen echt om informatie te krijgen, zodat jij voor jezelf een goede beslissing kan nemen of ben je op zoek naar bevestiging?
Naar iemand die je de toestemming geeft een bepaalde beslissing te nemen?
Die bevestiging of toestemming kan je namelijk alleen jezelf geven.
En die mág je ook gewoon aan jezelf geven.
Ook (juist ook :-P ) als je ondernemerscoach je heeft aangeraden iets te doen.
Ik doe helemaal niet alles wat mijn coach me zegt.
Omdat ik mijn eigen intuïtie volg én omdat ik helemaal overspannen zou geraken als ik alles zou moeten doen wat zij me zegt.
Onder elk van deze 3 strategieën (twijfelen, vergelijken en andermans mening vragen) ligt valse hoop verborgen.
De illusie dat er één juiste manier is. En als we díé manier vinden, dán gaat alles ok zijn.
Dan gaan we nooit meer worstelen.
Gaan we altijd veilig zijn.
Gaan we nooit meer afkeuring of kritiek krijgen.
Maar die hoop is zoals de naam het zegt vals.
Een illusie.
Er gaat nooit een moment komen dat je bedrijf AF is.
Nooit een moment waarop je alles weet.
Nooit een moment waarop je geen enkele worsteling meer hebt.
Nooit een moment waarop je 100% zeker van alles bent.
En dat is helemaal ok.
Ik moet dan altijd denken aan de titel van een boek van Geneen Roth: this messy magnificent life.
De paradox die het leven en dus ook ons bedrijf is.
Het is een rommeltje en helemaal OK tegelijkertijd.
En weet je, ik ken dit ook allemaal.
De ene week zeggen alle klanten ja en de volgende week lijkt het alsof ik mijn verkoopsskills helemaal kwijt ben.
Ik moet al sinds september een nieuwe weggever schrijven.
Ik vraag me regelmatig af of er wel iemand naar de volgende editie van mijn workshop zal komen.
De ene dag heb ik alles onder controle en de volgende dag is mijn agenda ontploft.
Ook bij mij is het regelmatig een rommeltje. En helemaal OK tegelijk.
Wat raakt dit artikel in jou? Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x