11 juni 2020
Building trust is a process.
Trust results from consistent and
predictable interaction over time.
~ Barbara M. White ~
Welke connotaties heeft het woord marketing voor jou? (eerst opschrijven, dan verder lezen :-P)
Veel kans dat er onder andere ‘opdringerig’, ‘fake’ en ‘manipulatief’ op je lijstje staan.
Marketing is naast verkopen één van die dingen waar coaches, trainers en therapeuten en consultants de grootst degout van hebben.
Marketing is nodig is om je bedrijf te doen groeien. Als niemand weet wat je doet, kunnen ze je ook niet vinden.
Maar omdat we vaak een volledig verkeerd beeld hebben van wat marketing is, doen we het niet, halfslachtig of met tegenzin. En dan werkt het natuurlijk ook niet.
Daarom vandaag de 3 meest gemaakte marketing-fouten!
Fout 1: We denken dat marketing en verkopen hetzelfde is.
Dit hoor ik zo vaak.
We noemen marketing en verkopen in één adem en denken ook dat dit eigenlijk hetzelfde is.
Maar marketing heeft niks te maken met ‘kom naar mijn workshop’.
Marketing heeft niks te maken met ‘hier, ik heb een computer in de aanbieding. Daar afrekenen aan de kassa graag’.
Marketing is het opbouwen van een vertrouwensband met mensen die worstelen met het probleem waar jij bij helpt.
Een aantal van die mensen zullen later klant worden en heel aantal niet.
En dat is helemaal ok. Want marketing is niet verkopen.
Het gaat niet over klanten binnenhengelen.
Marketing is het opbouwen van een vertrouwensband.
Door te laten zien wie jij bent.
Door te laten zien wat je doet.
Door te laten zien wat je expertise is.
Door te laten zien wat je klanten over je zeggen.
Door te laten zien dat je wéét wat je volgers doormaken. Dat je weet wat hun angsten zijn, hun twijfels, hun redenen om het probleem dat misschien al lang bestaat tot nu toe niet grondig aan te pakken.
En neen, het opbouwen van een vertrouwensband dat gaat niet zo snel.
Dat doe je niet in 5 minuten. Of één Facebookpost. Of één nieuwsbrief.
Ga maar na bij jezelf.
Het is niet dat je iemand leert kennen en dat je daar gelijk megabevriend mee bent, al na 5 minuten.
Het is niet dat je verhuist, naar een nieuwe huisarts gaat en dat je die na 5 minuten al volledig vertrouwt.
Het is niet dat ik tegen iemand zeg ‘Hallo, ik ben Ann en ik ben ondernemerscoach’ en dat mensen antwoorden ‘oh Ann, ik heb mijn hele leven op je gewacht, op welke rekening zal ik mijn betaling storten?’
I wish. :-D
Zowel privé als zakelijk moet vertrouwen groeien.
Als je al probeert te verkopen terwijl er nog niet genoeg vertrouwen is, dan voelen mensen dat je te snel gaat.
En dat is juist één van de dingen die hen doet afknappen.
Fout 2: We praten of schrijven jargon en wollige coachtaal.
Ik help je om je in je kracht te staan.
Om de beste versie van jezelf te zijn.
Ik empower je.
Ik begeleid je bij een transformatie.
Dat is wollige coachtaal die het proces beschrijft.
Vaak hebben we zelf niet eens door dat we jargon gebruiken.
Ik herinner het me nog heel goed: ik had heel veel last van uitstelgedrag tijdens mijn studie en aan het eind van de studie moest je een thesis maken. Dat vond ik nog het allerergste van allemaal.
Uiteindelijk ging ik naar de dienst studieadvies. (dat was al een grote drempel voor mij)
Daar had ik een gesprek met een psycholoog.
Hij vroeg op een bepaald moment ‘hoe functioneer je naast je studie?’
Ik wist oprecht níét waar hij het over had.
Misschien snapte mijn hoofd het wel, maar ik kon niet echt vatten wat hij bedoelde.
En het wankele vertrouwen van het eerste gesprek was in 1 klap weg.
Natuurlijk weet ik nu wat coaches en therapeuten bedoelen met die vraag.
En nu zou ik dat woord zelf ook per ongeluk kunnen gebruiken. ;-)
Maar het is geen woord dat je klant zelf gaat gebruiken als hij of zij over zijn probleem praat.
Het is geen woord waardoor je verbinding maakt en dus vertrouwen opbouwt.
En dus vraag of zeg je niet ‘functioneer je niet goed?’ maar ‘hoe is het verder met jou?’
Het klinkt zo logisch en we maken allemaal deze fouten.
De teksten van mijn klanten die ik nalees staan vol van de wollige coachtaal. Want we zien het zelf niet.
Fout 3: We verwachten te veel te snel.
Marketing is als trainen voor een marathon.
Het is niet omdat je vandaag begint te trainen dat je morgen die 42,5 kilometer loopt.
Ook niet als die eerste training een supertraining was, waarbij je Evi volledig gehoorzaamd hebt en voldaan terug thuiskomt.
Je mag terecht keifier zijn op jezelf want misschien was die allereerste training de grootste drempel om te nemen.
Maar het betekent niet dat je klaar bent voor je eerste wedstrijd.
Zo is het ook met marketing. Juist omdat het gaat over opbouwen van vertrouwen. Je wilt faciliteren maar niet forceren.
En dus heb je geduld nodig.
Niet het soort geduld dat je in de zetel gaat liggen wachten tot de eerste klant aanbelt.
Maar het soort geduld dat je in de moestuin werkt en blijft werken tot de courgetten klaar zijn om te oogsten.
Wat maakt dit artikel wakker in jou? Bij welke fout voel jij ‘ja, dit gaat over mij?’ Ik lees graag je reactie!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x