Marketing uitbesteden, ja of neen?

5 maart 2020

Find your own voice & use it/
use your own voice & find it.
~ Jayne Cortez ~

Marketing is niet de favoriete bezigheid van veel coaches, trainers, therapeuten en consultants.

Laat mij maar met de inhoud bezig zijn, hoor ik vaak.
Herkenbaar?

Dan maar uitbesteden, heel dat marketinggedoe?

Ja en neen.

Jouw stem, jouw boodschap

Het eerste wat ik hierover wil zeggen is dat voor mij marketing OOK is: met de inhoud bezig zijn.
Wat ik vandaag typ in deze nieuwsbrief, dat zou ik letterlijk kunnen antwoorden (en heb ik ook al vaak geantwoord) als een klant mij deze vraag zou stellen.

Ik doe niks anders in mijn marketing dan ik doe in het werken met mijn klanten.
Blinde vlekken blootleggen.
Antwoorden op vragen.
Confronteren met onaangename doch noodzakelijke waarheden.
Een stok achter de deur zijn.

Voor mij voelt het dus helemaal niet zo anders of ik een gratis webinar doe als promotiemiddel, of een webinar voor klanten die in een jaartraject zitten.

Ik voel in beide gevallen: ik ben bezig met mijn missie.
Ik geef in beide gevallen alles wat ik heb (qua energie en qua kennis).
Ik amuseer me in beide gevallen. ;-)

Het grote verschil is natuurlijk dat ik bij marketing niet persoonlijk met iemand meekijk. Dat ik de kennis die ik doorgeef, hoe praktisch ook, nog niet ga helpen toepassen op iemands individuele situatie.

Maar het voelt voor mij dus helemaal niet anders!

Want marketing is níét alleen maar je aanbod promoten. Marketing is níét steeds maar weer herhalen dat er een workshop aankomt.
Marketing is een band opbouwen met je mensen. En of die mensen nu al betaald hebben of niet, het zal me worst wezen.

En omdat marketing het opbouwen van een band is, kan je dat gedeelte van je bedrijf dus niet zomaar uitbesteden.

De boodschap moet van jou komen en door jou komen.
We moeten jouw stem horen (of lezen).
Dán kunnen we jou gaan vertrouwen.

En hoe kan je het verwoorden van je boodschap uitbesteden, als je zelf nog geen idee hebt wat je boodschap precies is?
Hoe kan je je stem uitbesteden als je je eigen stem nog niet ontdekt hebt?

En ja, dat is dus heel anders als je een dienst verkoopt dan als je een product verkoopt.
En het is nog eens anders als die dienst zo’n fundamentele transformatie vereist als bij ons soort werk.

Ik wil jou lezen en je tegelijk in mijn hoofd horen praten.
Ik wil jou horen praten en vóélen dat je meent wat je zegt.
Ik wil voelen dat je oprecht bent, dat je niet gewoon zomaar wat zegt, maar dat je de boodschap verwoordt die door jou naar buiten wil stromen.

Nu niet panikeren, dat is een leerproces. Het is niet dat alles vanaf de eerste nieuwsbrief perfect moet kloppen (alles is een kladversie, weet je nog? ,-) )

Maar dat proces, dat ontdekken van je eigen stem en je eigen boodschap, dat heb je zelf te doen.
Dat kan iemand níét van je overnemen. Dat heb je te leren door te praten en te schrijven, met vallen en opstaan.

De strategische kant van je marketing

Wat zijn je doelen dit jaar, deze maand, deze week? Dat kan je ook niet uitbesteden. 

Jij bent de CEO die de richting bepaalt.

Je marketing is gericht op het bereiken van je doelen dus die koppeling kan je ook niet uitbesteden.

Als ik bijvoorbeeld weet dat ik in een maand 5 online programma’s wil verkopen, dan is mijn marketing daarop gericht.
Dan geef ik bijvoorbeeld een webinar dat aansluit op dat traject. En vertel ik in mijn nieuwsbrief en Facebookposts over de thema’s waarin ik in het webinar dieper op ga ingaan.
Als wagonnetjes die allemaal op elkaar volgen

Die strategie denk jij uit (al dan niet samen met je ondernemerscoach) en vanuit die strategie kan je kijken ‘wie kan mij bij de uitvoering hiervan helpen?’

Jij bent diegene die je klant echt kent

Het kennen van je klant is ook iets dat je niet kan uitbesteden. Jij kent je klant het beste (en als dat nog niet zo is, is dat je belangrijkste taak nu).

Waar ligt je klant écht wakker van?
Wat heeft je klant écht nodig?
Waar verlangt je klant écht naar?

En neen, niet in fluffy algemene bewoordingen zoals ‘in je kracht staan’ en ‘de beste versie van jezelf worden’ want dat zijn clichés.

Wat zijn letterlijk de woorden die jouw klant gebruikt?
Dat heb jij te onderzoeken.

Nu, wat kan je zeker wél uitbesteden?

De technische kant van marketing.
Denk aan het inplannen van berichten op social media bijvoorbeeld, het versturen van je nieuwsbrief, het zoeken van foto’s bij je teksten, het aanmaken van je advertenties (eens je daar aan toe bent).

Het herschrijven van je teksten eens jij de basis gezet hebt (maar let op en denk aan wat ik zei: ik wil jouw stem horen).

En ja, ik vond het moeilijk om deze nieuwsbrief te schrijven. Omdat ik copywriters niet wil schofferen.

Maar weet je, je kan de ALLERBESTE teksten hebben die er bestaan, je kan een website hebben die het ALLERHOOGST scoort in google, maar met ons soort werk is er iets nog véél belangrijker:
dat we voelen wie jij bent, wat jij te zeggen hebt in de wereld en hoe jij ons daardoor kan helpen.

En dan maakt een taalfout (of twee) niet uit.
Dan maakt het niet uit dat ik tig van mijn zinnen met “en” begin.
Dan maakt het niet uit dat ik mijn teksten aan de lange kant zijn. ;-)

Want dan ontstaat via je marketing een band met je lezers. En dáár gaat het om.

Wat is het belangrijkste inzicht dat jij meeneemt uit deze nieuwsbrief?
Ik lees je reactie heel graag via ann@althea-coaching.be!

Ann

P.S. Als aanvulling bij deze nieuwsbrief: op 17 maart geef ik een webinar over RADICAAL EERLIJKE marketing.

Marketing waarbij je echt mag zijn.
Neen, waarbij je echt móét zijn.
Waarbij je jezelf laat zien, helemaal zoals je echt bent.
Zodat je precies díé klanten aantrekt die helemaal bij jou passen.
Díé klanten die jij het allerbeste kan helpen, waarvoor jij de grootste toegevoegde waarde levert.

Wat daarvoor nodig is, voor zo’n radicaal eerlijke marketing, dat is precies wat ik je ga leren in mijn (gratis) webinar “De 7 principes van radicaal eerlijke marketing” op 17 maart.

Wil je erbij zijn? Meld je alvast aan via deze link!

(Kan je er niet live bij zijn? Meld je dan toch aan via de link, je krijgt dan na afloop de opname in je mailbox!)

Meer blogs & vlogs

Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x