Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks?

15 oktober 2021

The beautiful thing about learning
is that nobody can take it away from you.
 ~ B.B. King ~

“Wat als ik tijd, moeite, energie én geld investeer in mijn bedrijf en het levert niks op?”

Misschien is dat (samen met de angst voor afwijzing) wel de grootste angst van elke coach, therapeut, trainer of consultant die op het punt staat te leren ondernemen.

We zijn zo bang voor de verloren moeite.
Bang dat we op het einde van de rit veel gegeven hebben (tijd, energie en geld) en dat we onze doelen niet bereikt hebben.

Maar die angst leidt ertoe dat we alles maar half-en-half doen.
Dat we niet alle acties doen die we kunnen bedenken om die workshop vol te krijgen, want wat als het allemaal voor niks is?
Dat we niet tegen ie-de-reen gaan vertellen wat we doen, want wat als dat allemaal niks oplevert??
Dat we in plaats van wekelijks of tweewekelijks te bloggen dat maar heel af en toe doen, want ja, al die uren die we schrijven, wat als dat allemaal tot niks leidt???

Zo wordt deze angst natuurlijk een selffulfilling prophecy.

Neen, je krijgt géén garantie op een bepaald aantal klanten of een bepaald omzet als je een bepaald aantal acties doet, ook niet als je een traject bij me volgt.

Maar er zijn een aantal garanties die ik je wél kan geven!

Garantie 1: Als je niks investeert, levert het zeker niks op

Zo zit het leven nu eenmaal in elkaar.
Om iets te bereiken, zul je iets van moeite moeten doen.
Om belangrijke dingen te bereiken, zul je véél moeite moeten doen.

Het komt er dus op aan, zoals Mark Manson ook altijd zegt, om te kiezen waar jij moeite voor wil doen.
Waar heb je je inspanning en je tijd voor over? Welke doelen zijn voor jou echt belangrijk?

Want ja, het ondernemersschap kost moeite.
Als je niet zichtbaar bent, weet niemand je te vinden, dus daar moet je moeite voor doen. Ondernemersvaardigheden zoals bv. verkopen zijn niet aangeboren, dus daar moet je ook moeite voor doen, om dat te leren.

Maar: een job als werknemer kost ook moeite. De moeite van je aan een vast uurrooster te houden bijvoorbeeld, een beperkt aantal vakantiedagen te hebben, je te moeten onderwerpen aan gezag enzovoort. 

De vraag is dus altijd: waar wil jij moeite voor doen? (want moeite, ja, die moet je toch doen)

Garantie 2: Ondernemen is een leerproces en als je daar niet volledig induikt, ga je minder snel vooruit 

Een leerproces levert niet direct nu onmiddellijk het gewenste resultaat op.

Ik maakte daarnet voor een klant nog de vergelijking met polsstokspringen. Als je doel is om naar de Olympische Spelen te gaan, of het EK, of een ander groot tornooi, dan zal je de limiet moeten springen.

Maar als je pas aan het leren polsstokspringen bent, dan is die limiet nog volledig onhaalbaar.
 Dan motiveert het totààl niet als je de lat elke keer op limiethoogte legt. Want die kan je sowieso nog niet halen.

Het motiveert niet én het helpt niet in je leerproces. Wat nodig is, is dat je de lat super laag legt en eerst zelfs leert springen zonder lat.
Eerst leren hoe je die polsstok vasthoudt, hoe je aanloopt, hoe je de stok plaatst, hoe je jezelf leert (durven) afduwen.

Het is dus helemaal niet bevorderend voor het leerproces als je heel de tijd bezig bent met ‘gaat dit wel iets opleveren? Ga ik hier wel genoeg meer verdienen, wanneer komen eindelijk die klanten?’
Want die vragen maken dat je je altijd inhoudt. Nooit er echt voor gaat.
Zoals bij het polsstokspringen nét inhouden voor de afsprong. En da’s een garantie op niet over de lat geraken.

Garantie 3: Als je de juiste dingen doet, ga je sowieso vooruit

Om volop in dat leerproces te duiken, is dit wel een heel belangrijke: zorg dat je wel weet dat je de juiste dingen doet.

Jamaar Ann, ik ben nog maar aan het leren, hoe kan ik dat dan weten, wat er werkt en wat er niet werkt? 

Ah door hulp te vragen tiens!

Als je alle tijd van de wereld hebt, als het op geen enkele manier haast heeft, dan kan je je veroorloven van alles zelf uit te zoeken.

Als je zomaar wat voor de lol gaat polsstokspringen, dan maakt het echt niet uit, zolang je je maar amuseert.

Maar als je een bedrijf of praktijk hebt, waarmee je én een verschil wil maken in de wereld én een goed belegde boterham wil verdienen, dan heb je niet alle tijd van de wereld.
Dan is het zowel voor je toekomstige klanten als voor jezelf nodig dat je efficiënt leert en niet zelf de hele tijd het warm water uitvindt.

Garantie 4: Je zal sowieso fouten maken, en gelukkig maar

Falen is niet erg, horen we. Falen hoort erbij. Falen bestaat niet.
 Dat komt in de goede richting. Maar het is nog niet helemaal juist.

Falen, fouten maken, mislukken, is ONLOSMAKELIJK verbonden met leren.
Of, anders gezegd: als je niét faalt, ben je niét aan het leren.

Dat kan OK zijn hé, als je iets doet dat je al kan.
Maar als je aan het ondernemen bent, en je maakt geen fouten, dan is er geen groei en ben je simpelweg niet aan het leren. Om meer te leren, om verder te komen, MOET je fouten maken.

Dat sluit dus helemaal aan bij garantie 2. Je weet pas dat je volop in het leerproces gedoken bent als je fouten aan het maken bent.

Zolang je geen fouten maakt, ben je nog aan het uitstellen, aan het vermijden, kies je nog de veilige weg.

En neen, fouten maken betekent niet dat je jezelf in het faillissement moet storten, gigantische risico’s moet nemen.
Maar het MOET ongemakkelijk voelen. Anders leer je niks.

 En neen, ik sta daar ook niet altijd op te wachten hé. Nooit zelfs. :-P Ik ben een geweldig comfortdier. En da’s ok, maar dan ben je niét aan het leren. Wat ok is als je bent waar je wil zijn, maar niet als je ergens anders wil geraken, op welk gebied dan ook.

En ook: vaak hebben we het gewoon nodig om echt met onze neus tegen de muur te lopen om te leren.
 Door mij een keer of 20 te laten intimideren door mensen waarvan ik dacht ‘die staan al veel verder dan ik, dus ik kan hen niet helpen’ en telkens opnieuw te merken ‘oei die inschatting klopte totààl niet’, laat ik me nu niet meer onterecht intimideren, omdat ik direct denk “how, dit is weer zo’n situatie, we moeten goed onderzoeken waar deze ondernemer echt al staat”.

Door zoveel keer gedachten te lezen tijdens een verkoopsgesprek en daardoor conclusies te trekken die totaal niet klopten (oei deze persoon is met verbouwingen bezig dus die zal wel geen geld hebben, oei deze persoon zal het wel te duur vinden) en dus totaal de mist in te gaan heb ik geleerd om dat niet meer te doen.

Fouten maken zorgt ervoor dat we onze eigen bullshit zo kotsbeu worden dat we eindelijk het nieuwe durven gaan doen, hoe bang we ook zijn. Dus YAY voor falen!

Garantie 5: Leren levert altijd iets op (maar misschien niét wat jij in je hoofd had) 

Leren levert altijd iets op, ook al is het niét wat jij op voorhand gewenst had. 

Er zijn hele opleidingen waar ik niks mee doe en nooit iets mee gedaan heb, maar die me geleerd hebben: deze manier van werken past niet bij mij.
Workshops die ik organiseerde en waar niemand op af kwam waardoor ik besefte dat ik eigenlijk iets anders wou doen.
Klanten die na het volgen van mijn ondernemerstraject beseften ‘het ondernemersschap is eigenlijk niks voor mij’ en die heel blij waren dat ze dat ontdekt hadden.
Klanten die heel helder in hun hoofd hadden wie ze zouden gaan helpen in hun bedrijf, en die op een heel andere doelgroep uitkwamen.

Pin je niet teveel vast op de door jou gewenste uitkomst. Misschien wil jij perse leren polsstokspringen maar ontdek je juist door volop te leren polsstokspringen gaandeweg dat jouw kracht in de sprint ligt.

Garantie 6: Hoe meer jij leert, hoe meer je klanten zullen leren

Of je nu coach, therapeut, trainer of consultant bent, of je nu werkt met teams, gezinnen of individuen, jij neemt je klant mee in een veranderingsproces.
En dat veranderingsproces vraagt dus ook van jouw klant overgave, moeite, ondanks de angsten die daarbij horen.
 En ja ook je klant zal die angst hebben van “wat als ik dit allemaal probeer en het levert niks op?”

Dus euh: je bent het aan je klant verplicht om te leren. Dit klinkt misschien hard maar: hoe geloofwaardig of juist ongeloofwaardig ben je als je zelf niet uit je comfortzone komt?
Hoe geloofwaardig of juist ongeloofwaardig ben je als je als je zelf geen fouten durft maken?
Hoe geloofwaardig of juist ongeloofwaardig ben je als je je eigen leerproces (in het ondernemen dan in dit geval) uit de weg gaat?

Niet echt geloofwaardig, zeg ik dan.

En neen je moet niet perfect zijn (juist niet). Want zoals ik al zei, perfectie betekent juist weer dat je niét aan het leren bent. ;-)

Wat ga je nog uit de weg nu bij het ondernemen, uit schrik dat het veel moeite is maar niks zal opleveren?
En welke garantie helpt jou het meeste om nu wel te gaan doen wat je te doen staat?

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x