Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk?

05 september 2019

“Als ik kon leren ondernemen, kan jij het ook.”
Ik zeg het vaak omdat ik het meen vanuit de toppen van mijn tenen.
Als je bereid bent te leren. Met vallen en opstaan. Met bloed, zweet en tranen (dat eerste hopelijk alleen figuurlijk).
En deze uitspraak stond ook in één van mijn Facebookadvertenties die deze zomer liep.

Daarop kwam een reactie:
“De levenswandel is 99,9% toeval en de rest is eigen invloed. Bijna niets dus.”

Gaat het bij ondernemen om geluk of pech hebben? Hebben we zelf invloed op onze resultaten? Of is zoals deze lezer schreef 99,9% toeval en maar 0,1% eigen invloed?

Je gaat mij nooit horen zeggen dat alles maakbaar is in het leven. Dat we alles zelf in handen hebben. Dat we alles kunnen beïnvloeden: ziekte, gezondheid, geluk, pech enz.

Neen, er zijn veel factoren waar we absoluut geen invloed op hebben.
Waar we geboren werden bijvoorbeeld.
Met welke beperkingen, fysiek, mentaal of emotioneel we het te stellen hebben.

Ook puur als het om ondernemen gaat, hebben we allemaal onze pluspunten en onze beperkingen.
Ik hou bijvoorbeeld totáál niet van het nemen van risico’s. Redelijk ambetant als je ondernemer bent.
Bij elke stap die ik moet zetten, speelt die angst op. Ook nu bijvoorbeeld weer, nu ik de stap ga zetten naar een vennootschap.
Verder kan ik niet tegen drukte en heb ik heel veel slaap nodig. En dat vervloek ik ook héél regelmatig, als ik weer eens met migraine in bed lig.

Zo heeft iedereen zijn eigen talenten en beperkingen.
Het interessante is dat we kunnen ondernemen vanuit die talenten en beperkingen.
Er is niet één manier.
Er is niet één stijl.

Maar er is wel een constante: zonder oefening komen we nergens.
Je mag het talent hebben van Nafi Thiam, als je niet traint, word je geen Olympisch kampioen.
Je mag de stem hebben van Selah Sue, als je niet op het podium gaat staan, leert het publiek je niet kennen.
Je mag het tafeltennistalent hebben van Michiel Nijst (google hem!), als je niet traint, geraak je nergens.

We weten nooit hoe ver we kunnen geraken.
Dat weten we niet op voorhand.
We kunnen alleen zien hoe ver we geraken als we gaan oefenen. Elke dag opnieuw weer.

En ja, de ene zal sneller leren dan de andere.
Maar vooral: de ene zal langer volhouden dan de andere.

Daarom vind ik Michiel Nijst zo’n mooi voorbeeld. Een klein manneke, als je hem zou zien lopen denk je misschien wel ‘pff, die mag ook wel wat afvallen’.
Maar hij gaat ervoor. Doet alles voor zijn sport. Leert van de beste. Ook als hij eens een dag geen zin heeft. Ook als hij moe is.
En dan word je de beste.

Ja maar Ann, hoor ik nu, we kunnen toch niet allemaal ‘de beste’ worden? Ja, oefenen, natuurlijk, maar om echt de béste te worden moet je toch ook wel een speciale aanleg hebben?

Seth Godin zegt daarover (en ik sluit me daar helemaal bij aan): “Ja, om topturner (of toptafeltennisser) te worden heb je een speciale aanleg nodig.”

Maar het gáát hier niet om turnen hè.
Het gaat om ondernemen.
Dat is geen rocket science en dat is geen topturnen.
Ondernemen, dat is een tekst schrijven en een strategie uitzetten en mensen zonder valse bescheidenheid vertellen wat je doet en vooral: je kop boven het maaiveld durven uitsteken.

En dát, ja, dat kunnen we allemaal leren.

En dus gaat het ook helemáál niet over die 99,9% toeval en die 0,1% eigen invloed en welke percentages dat dan zijn.

Het gaat erom of jij dat stukje dát we onder controle hebben, of je dat stuk volledig aangaat.

Wees eerlijk tegen jezelf.
Doe jij alles wat je kan doen én moet doen om je bedrijf te doen groeien?
Of gebruik je nog te vaak excuses?
Durf je je kop boven het maaiveld te steken en volop zichtbaar te zijn en te denken ‘foert, het is belangrijker wat IK over mezelf denk dan wat een ander over mij denkt’?
Of duik je nog te vaak onder?

Als je eerlijk bent tegenover jezelf en blijft oefenen, dan is er ZOVEEL meer mogelijk dan je nu denkt.

En neen, ik zal nooit tafeltenniskampioen worden en ik zal ook nooit Olympisch kampioen zevenkamp worden.
Dat is helemaal OK.

Als je besluit dat het ondernemen niets voor jou is, dan is dat ook helemaal OK.
Laat het dan een bewuste keuze zijn. 

Maar als je van je onderneming wel een succes wil maken, ga dan echt leren ondernemen. Zoek hulp.
Ga het leerproces echt aan.
Ga in het water om te leren zwemmen in plaats van een paar youtube-filmpjes te bekijken en dan te denken ‘ok, ik kan het nog steeds niet, ik heb nochtans moeite genoeg gedaan’.

Want ja, leren ondernemen vraagt bloed, zweet, tranen én tijd.
Plat op je buik vallen en terug rechtstaan.
Afwijzing en toch weer doorgaan.
Niks verkopen tijdens een webinar en toch weer verder oefenen.

Zoals Michiel elke dag opnieuw werkt aan zijn tafeltenniscarrière.

Wat raakt deze nieuwsbrief in jou? Hoe kijk jij naar jezelf, naar wat we kunnen leren, naar wat we moeten accepteren?
Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie op ann@althea-coaching.be!

Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Op vrijdag 13 september (geluksdag!) geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”. Er is nog plek!

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Contacteer me via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een doorbraaksessie. Tijdens dit (gratis) verkennend gesprek onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk, waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Ben jij ook een Galilei? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x