To plan or not to plan, that's the question

14 mei 2020

"Plan je uitstelgedrag.
Kun je lekker doen waar je zin in hebt."
~ Omdenken ~


Van nature ben ik niet zo’n planner (zeker weten dat dit mensen die me kennen verbaast :-)).
Ik eet niet op vaste tijdstippen. Ik ga niet slapen op vaste tijdstippen. Ik sta niet op op een vast tijdstip.

Ik hou van leegte en van niks doen.
En als ik NIKS zeg, bedoel ik ook niks.
Nu ja wel een beetje netflixen en websurfen en door tijdschriften bladeren, dat dan weer wel.
Als we op vakantie gaan, hou ik er totáál niet van om mijn dag vol te plannen. Ik wil wel ééns een uitstapje doen, maar daarna weer twee lege dagen alstublieft.

Maar in mijn bedrijf kan dat niet.
Als ik in mijn bedrijf de leegte zo omarm, dan haal ik mijn doelen niet.
En die doelen, dat zijn geen lege cijfers op papier. Die doelen, die hangen samen met wat ik belangrijk vind en met wat er nodig is om voor mezelf en mijn gezin te zorgen.

En dus plan ik in mijn bedrijf wel.
En dat leer ik mijn klanten ook.

Maar ik merk dat er vaak een lichte tot minder lichte tegenzin is, tegen dat plannen.

“Ann, moet ik dan echt van minuut tot minuut vastleggen wat ik wanneer ga doen? Dat wil ik echt niet!”
“Ann, ik weet echt niet op voorhand voor welke taken het het juiste moment zal zijn, dat moet ik voelen!”

Zoals ik altijd zeg: als iets werkt, dan werkt het.
Als je tevreden bent met wat iets je oplevert, blijf het dan vooral doen.

Dus als de manier waarop je nu je werk plant, of juist níét plant, maakt dat je de resultaten haalt die je wil, wie ben ik dan om te zeggen dat je iets moet veranderen (ik ben niet van de plan-politie :-P ).

Maar als je níét tevreden ben, ga dan experimenteren met iets anders.

Voor mij is het duidelijk.
Ik hou van een lege agenda, maar als ik dat verlangen helemaal volg, dan heb ik wel vrijheid maar geen omzet. En dan heb ik dus ook geen vrijheid, juist door die lege bankrekening.
Door te plannen weet ik wat me te doen staat om bepaalde doelen te behalen en maak ik bewuste keuzes.
En daardoor heb ik op middellange en lange termijn dus juist méér vrijheid.

Niet plannen brengt me:

  • Extra uitstelgedrag
  • Niet goed slapen omdat ik weet dat ik niks productiefs gedaan heb die dag
  • De wetenschap dat de volgende dagen extra druk worden omdat alles bijeen komt
  • Telkens opnieuw stilvallen na een behalen van een doel en me dus telkens weer op gang moeten trekken

Kortom: extra stress.

Plannen brengt me:

  • De geruststelling dat ik tijd genoeg heb voor wat me te doen staat
  • De rust dat alles op papier staat en ik (bijna) niks meer moet onthouden
  • Maar juist ook: de vrijheid om bewust uit te stellen als ik genoeg marge ingepland heb

Het is in een bedrijf zoals bij alle andere dingen die écht belangrijk zijn: als je kiest voor het verdragen van ongemakkelijkheid op de korte termijn, dan krijg je wat je verlangt op middellange en lange termijn.

Maar, en dat wil ik er nog aan toevoegen: plannen is voor mij níét de hele dag van minuut tot minuut volplempen en dat schema nauwgezet móéten volgen. Ik voorzie genoeg marge en gun mezelf juist regelmatig wat lummeltijd tussendoor. Dat is wat voor mij het beste werkt.

Hoe zit het met jou? Lijd jij aan planningsaversie, of ben je juist verliefd op een duidelijk schema? En welk effect heeft jouw plannen (of het gebrek daaraan) op jou en op de groei van je bedrijf?

Ann

P.S. Op 27 mei geef ik een gratis webinar “In 5 stappen van missie naar impact.”

Wil jij ook leren hoe je de groei van je bedrijf of praktijk zelf in handen neemt en niet meer van geluk of toeval afhankelijk bent?

In deze online training neem ik je mee in de 5 stappen die nodig zijn om jouw ondernemershuis op te bouwen: van bouwgrond tot dak, van missie tot echte impact op je klanten.

Dus ben je coach, trainer, therapeut of consultant en wil je je bedrijf of praktijk verder uitbouwen maar:

  • Weet je niet waar te beginnen? (alvast een tip: begin níét met je website!)
  • Heb je een hekel aan marketing en verkopen (omdat je dat opdringerig vindt) maar weet je dat je toch iets gaat moeten doen om te laten weten wie je bent en wat je doet?
  • Wil je graag zoveel mogelijk werken met je klanten, maar laten die klanten nog op zich wachten?

Dan is dit webinar bedoeld voor jou!

Ik geef deze online training twee keer live op 27 mei, om 10u en om 19u30.
Aanmelden kan via deze link, dan kies je zelf het tijdstip dat je het beste past.

(Kan je er niet live bij zijn maar wil je toch graag het webinar bekijken? Meld je dan ook aan, ik stuur na afloop de opname naar iedereen die zich registreerde)

Meer blogs & vlogs

Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x