Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet

13 december 2018

Dit jaar heb ik mijn omzet verdubbeld. 
Neen, ik zeg dat niet om te stoefen.
Ik ben er wél heel blij mee natuurlijk, én ik geef eerlijk toe dat ik het expres in de titel van de mail gezet heb om de aandacht te trekken – ik zeg altijd: ‘Niets mis met een clickbait titel áls je maar waardevolle inhoud geeft!’ :-P
 
De reden waarom ik het vertel, is omdat ik dit jaar 3 essentiële beslissingen genomen heb. Drie beslissingen die het mogelijk gemaakt hebben dat mijn omzet verdubbelde.
En die wil ik graag met je delen.
 
Beslissing 1: “Ik kom tekort”.
 
In januari zat ik op een trainingsdag bij mijn eigen coach.
Ik vertelde over mijn omzet, hoe die altijd meegestegen is met mijn kosten. Toen ik mijn eerste kantoor ging huren (250 euro in de maand), had ik dat geld absoluut niet over. Ik dacht ‘oh shit, hoe ga ik dit elke maand betalen, misschien moet ik maar stoppen met broodjes eten, elke dag een broodje van ongeveer5 euro, da’s toch al een goeie 100 euro per maand bespaard.’ Maar uiteindelijk heb ik niet bespaard op broodjes en steeg mijn omzet als vanzelf mee.
 
Zelfde situatie toen ik een freelance assistente wou inschakelen, naar een nieuw (duurder) kantoor verhuisde, investeerde in een ondernemerscoach. De omzet lag niet op voorhand klaar, maar kwam er op een of andere manier altijd wel.
 
De conclusie die ik hieruit getrokken had, was: ‘Er is altijd net genoeg.’
 
Alleen kwam ik op die januaridag tot de ontdekking dat mijn huidige omzet helemaal niet genoeg was. 
Dat ik mezelf al die jaren klein hield. Niets durfde te wensen. Niets durfde te willen. Niets durfde te hopen. Dat ik mezelf had aangeleerd content te zijn met weinig. 
 
Daar is op zich niks mis mee, met content zijn met weinig.
Alleen besefte ik op die januaridag opeens heel helder dat het voor mij té weinig was. Dat ik meer wou. Meer dromen had. Meer mocht willen.
 
Dat raakte me heel erg. Maar ik voelde dat het klopte, én dat het belangrijk was om dit aan mezelf toe te geven, de waarheid te benoemen.
 
(En ik merk door het hier op te schrijven dat het nog iets kwetsbaars is. Dat iets in mij nog bang is dat mensen gaan zeggen “Ah, vind jij dit niet genoeg? Ben je niet te veeleisend? Er zijn veel mensen die het met minder moeten doen hoor! Waarom denk jij precies recht te hebben op meer dan je nu hebt? Je komt toch toe?”)
 
Beslissing 2: Ja, ik neem mijn verantwoordelijkheid op.
 
Veiligheid is één van mijn belangrijkste waarden. En dus was dat één van mijn grootste uitdagingen bij het starten van een bedrijf (en nu nog steeds eigenlijk).
 
Ik fantaseerde vaak dat ik de lotto zou winnen en zonder enige stress mijn bedrijf zou kunnen uitbouwen. Of dat mijn partner een supercarrière zou hebben en zoveel zou verdienen dat alleen al daardoor er ruim genoeg inkomen zou zijn.
 
Maar neen, dat is niet zo.
Ik heb de lotto niet gewonnen (ik koop trouwens nooit een biljet ) én mijn partner heeft geen supercarrière.
 
Toen ik voelde ‘dit is tekort’, wist ik ook dat ikzelf voor meer moest zorgen.
En dat voelde heel lang heel zwaar.
Als een verantwoordelijkheid die ik niet kon dragen, en niet wilde dragen. Als te zwaar voor mij. Ik bleef er me innerlijk tegen verzetten.
Als mijn partner al lachend iets zei in de aard van “Ja, om een huis te kunnen kopen, daarvoor kijk ik naar Ann”, dan voelde dat heel onrechtvaardig en - ik geef het toe - profiterend van zijn kant uit.
 
Tot ik op een bepaald moment begon te beseffen dat dit me ook echt kansen gaf.
Dat ik NOOIT OFTE NIMMER mijn bedrijf zou uitgebouwd hebben, uit mijn kot zou gekomen zijn als er geen financiële druk zou geweest zijn.
Dat deze situatie misschien wel het beste was dat me ooit had kunnen overkomen. Zoals mijn eigen coach ook zegt: “Je moet een diepe financiële must voelen, van dingen die moeten én dingen die je wil.”
 
En dus heb ik dit jaar beslist dat ik deze financiële verantwoordelijkheid zou dragen.
Is het altijd makkelijk? Neen.
Is het altijd leuk? Neen, absoluut niet.
Maakt het dat ik sta waar ik sta én is het makkelijker nu het een bewuste keuze is? Ja, zeker wel.
 
Beslissing 3: Ik ben goed in mijn vak.
 
Ja, ook dat was een beslissing.
De beslissing om mezelf ook op dit vlak niet meer continu klein te houden, maar de plek in te nemen die klopt.
 
Neen, ik ben niet de ALLERbeste ondernemerscoach ter wereld.
Neen, ik heb niet de ALLERgrootste omzet ter wereld.
Maar ik ben góéd in wat ik doe en ik kan ondernemers echt helpen.
 
Die beslissing heeft gemaakt dat ik van nature uit overtuigender ben (zonder te willen overtuigen) én dat ik niet meer het gevoel heb ‘ik ben opdringerig, ik moet mensen niet teveel lastig vallen met nieuwsbrieven, hen uitnodigen voor een workshop of Facebookposts’.
Neen, ik bied waarde (veel waarde) en ik help mensen. Daarin kan je niet te opdringerig zijn.
 
Twee belangrijke aanvullingen:
 
1. Yep, negatieve stemmetjes en twijfel aan jezelf komen nog af en toe terug. En toch is het maken van een beslissing zo belangrijk.
Dat je op het punt komt (écht op dat punt komt) dat je je interne bullshit zo beu bent dat je moed nét iets groter wordt dan je angst).
 
2. Yep, ondernemersvaardigheden zijn en blijven essentieel.
Als je niet weet hoe je verkoopt, hoe je een aanbod maakt, hoe marketing werkt, dan kan je beslissen tot je een ons weegt, je omzet zal niet stijgen.
 
Maar die interne belemmeringen (waar we ons zo vaak niet bewust van zijn!!) zijn zo essentieel.
Als er iets niet werkt in je bedrijf, dan ligt dat aan jou. Confronterend maar waar.
 
Welke beslissing moet jij nu nemen om je bedrijf of praktijk te doen groeien?
Ik ben heel benieuwd!
 
En ja, wil je een volgende stap zetten, dan ben je heel welkom.
Ik geef op vrijdag 18 januari weer mijn eendaagse ondernemersworkshop The Big Five. 
In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.
 
Herken jij je hierin?

  • Je bent coach, trainer, therapeut, consultant of adviseur
  • Je bent goed in je vak, maar als ondernemer kan je nog veel leren
  • Je houdt van het werken met klanten, maar je hebt er nog niet genoeg
  • Je vraagt veel te lage prijzen en je durft ze niet te verhogen
  • Je bent allergisch aan sales en marketing, maar je weet dat ze nodig zijn

Gun jezelf dan een hele dag werken AAN je bedrijf voor de no brainer prijs van 97,00 excl. BTW.
 
Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!
 
Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.
 
Heb je hierbij nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be
 
Heel graag tot binnenkort!
Ann

Meer blogs & vlogs

Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x