Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer

13 januari 2022

Numbing the pain for a while
will make it worse
when you finally feel it.
~ J.K. Rowling ~


Vandaag geen nieuwsbrief waarin ik jullie leer hoe ondernemen werkt of waarin ik jullie een sjot onder de kont wil geven.
Deze keer gaat het over wat ik zélf nog anders wil doen in mijn marketing. Meer een sjot onder mijn eigen kont dus. :-P

Ik merk dat ik nog niet alles weet om te zetten in de juiste woorden, dus ik hoop dat het niet te warrig wordt. Bear with me. :-)

Ik schrijf vaak over authenticiteit en echtheid (dat woord klopt voor mij nog beter). 

Echtheid is voor mij één van de TOP waarden in mijn bedrijf. 

In alles wat ik doe: marketing, verkopen, het werken met klanten is het één van mijn belangrijkste drijfveren.
Omdat ik weet dat echt zijn ons verder brengt. Omdat ik weet dat echt zijn nodig is voor bewustwording en groei.

Maar ik word uitgenodigd om hier nog verdere stappen in te zetten, merk ik.

Het afgelopen jaar kreeg ik regelmatig deze feedback van contente klanten:
"Ann, ik volgde je al lang op social media, maar er was echt niks dat me trok om bij jou klant te worden. Maar dan heb ik toch eens een webinar van je gevolgd, en ik dacht WOW, hier moet ik zijn!”

Ik hoorde die feedback en ik dacht ook WOW. 

Ik kon die feedback helemaal nemen, ik kon helemaal voelen wat ze bedoelden én ik kon helemaal voelen dat dat klopte. 

Alleen: ik zag het zelf nog niet waar dat dan in zat. Wat deed ik dan verkeerd?

Maar ja, het universum toont je dan wel waar het zit hé. In de loop van de voorbije maanden begon het me te dagen.

Vroeger (lang lang geleden toen ik een beginnend ondernemerscoach was) werd ik onnozel van alle andere ondernemerscoaches. Allé van hun marketing om precies te zijn.

Al die super gestylde foto’s, mooie beloftes, super gelikte websiteteksten enzovoorts enzoverder.
En ik voelde toen heel goed “Ann, ontvolg ze allemaal, want dat doet jou geen deugd”.

Een aantal jaar geleden (toen ik niet meer zo’n beginnend ondernemerscoach was) veranderde dat.
Natuurlijk bleef ik mijn voorkeuren hebben en volgde ik niet àlle ondernemerscoaches, maar er waren een heel aantal ondernemerscoaches die ik wel begon te volgen, graag volgde, waardoor ik geïnspireerd werd.

En afgelopen jaar (nu ik een heel ervaren ondernemerscoach ben, KUCH KUCH KUCH) is dat wéér veranderd. 

Ik merkte dat ik weer geïrriteerd werd. Echt ambetant en gefrustreerd.
En ja da’s altijd een teken dat we iets te onderzoeken hebben hé.

Het beeld dat in me bleef opkomen was dat van een vakantiehuisje. 

Als je een vakantiehuisje verhuurt, dan zet je mooie foto’s op de website. Een goeie filter, klein beetje groothoeklens (niet teveel), en foto’s nemen bij mooi weer.
Je zou toch ZOT zijn om juist foto’s te nemen bij slecht weer, als de vloer nog vol zand ligt en de ramen dringend moeten gekuist worden, niet?

En toch voelde ik: IK WIL VAN DIE ECHTE FOTO’S.
Ik zet het in drukletters omdat het echt zo voelde, bijna als een koppig kind: JA IK WEET DAT MOOIE FOTO’S BETER WERKEN MAAR IK WIL HET TOCH NIET!!! NÉ!!!

Ja, ik wil laten zien dat door de pijn, door de worstelingen, door de struggles de meest mooie dingen ontstaan.
En dat liet/laat ik al zien (denk ik?).

Maar vandaag besefte ik dat mijn irritatie betekent dat ik nog een stap verder wil gaan. Dat mijn ziel nog een stap verder wil gaan, moét gaan.

Want voor mij is het helemààl niet zo dat alle pijn getransformeerd wordt.
Het is helemaal niet zo dat alle angsten verdwijnen.
Het is helemaal niet zo dat alle struggles overwonnen worden.

Het is niet zo dat alle pijn verdwijnt en alles beter wordt als we groeien (als mens en in ons bedrijf).

Ik heb high functioning anxiety – top vanbuiten en over elkaar buitelende megagremlins vanbinnen.
Dat betekent bijvoorbeeld dat ik me tegenwoordig op maandag uit mijn bed moet SLEPEN. Ik geraak er niét uit, puur uit angst. En ja tegen een uur of 11 heb ik mezelf er dan uitgesleept en begin ik toch maar te werken en tegen ’s avonds voel ik me weer redelijk OK.

Dat betekent bijvoorbeeld dat ik elk jaar weer denk: GA IK ER DIT JAAR OPNIEUW IN SLAGEN GENOEG TE VERDIENEN OF IS DIT HET JAAR VAN HET FAILLISSEMENT?

Dat betekent bijvoorbeeld dat, hoewel ik zoooo blij ben met wat ik doe, ik elke vrijdagavond superblij ben dat ik heel het weekend EINDELIJK EENS NIKS MOET.

Dat betekent dat ik voor een gesprek met een nieuwe klant (en regelmatig ook met klanten die ik al een hele tijd ken) BUIKPIJN heb van de stress.

Ik wil en kàn dus niét de boodschap geven: eerst is het moeilijk maar wacht maar, straks wordt alles makkelijk en dan ben je blij dat je erdoor bent.

Want dat is niet waar.
Niet als je in elkaar zit zoals ik.

Ja, sommige dingen worden écht écht écht makkelijker.

Maar andere dingen blijven een worsteling en nieuwe dingen zijn telkens weer een berg waar ik over moet. (en ja, als je bedrijf groeit, komen er telkens opnieuw nieuwe dingen)
In elk geval: bij mij is dat zo.

Ann, waarom maak je het jezelf dan niet wat makkelijker?
Er moet allemaal niet zoveel.
Je moet niet groeien.
Het mag blijven zoals het nu is.
Dat is goed genoeg.

Awel neen, het kan niet blijven zoals het is.

Want er is naast die angsten iets anders. Iets dat (tot mijn eigen verbazing) telkens opnieuw sterker blijkt dan al die angsten. En da’s mijn zielsmissie. Iets in mij dat me drijft om te groeien, te leren, een voorbeeld te zijn.
Niet omdat het moét, maar omdat het mijn weg is, de weg die mij zin geeft (al vervloek ik die weg ook regelmatig).

Maar ik wil en kan dus niet de boodschap geven: nu is het moeilijk maar aan de andere kant van de regenboog wacht de (figuurlijke of letterlijke) pot met goud.

De enige juiste boodschap die ik kan geven is: het is een verdomd harde weg.

Met veel tranen, en angsten en zweet en meltdowns en ‘nu stop ik ermee ik ga aan de kassa van de Delhaize zitten’.
En dat zal niet veranderen. Niet als je zo in elkaar zit als ik. Niet met mijn beperkingen.

Maar er is tegelijk ook zoveel mogelijk. Zoveel méér mogelijk dan je nu denkt.
Met je beperkingen, ondanks je beperkingen, soms dankzij je beperkingen.

Als je me vroeger verteld had dat ik ondernemer zou worden, had ik je voor gek verklaard.
Als je me vroeger verteld had dat ik daarmee een heel goede omzet zou draaien (kom ik nog op terug in een volgende nieuwsbrief!), had ik je voor gek verklaard.
Als je me vroeger verteld had dat ik voor groepen mensen zou praten en dit één van de meest fantastische dingen zou vinden die er zijn (maar niet de 10 minuten ervoor, welcome anxiety my old friend), had ik je voor gek verklaard.

Als je me vroeger verteld had dat ik zou voelen dat het leven zinvol was en ik mensen zou inspireren, had ik je VOLLEDIG voor gek verklaard.

Maar het ís wel zo.

Ik wil een voorbeeld zijn (en ik bén ook een voorbeeld) dat er zoveel mogelijk is ondanks al die beperkingen, samen met al die beperkingen, soms zelfs dankzij die beperkingen.

Je angsten zullen misschien nooit verdwijnen.
De bergen waar je tegenop ziet, zullen nooit molshopen worden.
Je brein zal telkens dezelfde trucjes met je blijven uithalen.

Maar dat betekent niet dat je mét die angsten niet je missie kan leven.

Dat betekent niet dat je ondanks die bergen niet jouw unieke ding in de wereld kan zetten.
Dat betekent niet dat je met dat brein van jou geen fantastische dingen kan doen (alleen niet op maandagmorgen, wat mij betreft :-P ).

En ja, ik weet dat niet iedereen hier een boodschap aan heeft.
Ik ben geen voorbeeld voor iedereen, maar voor de mensen die dit herkennen.

Maar ik denk dus ook: ontneem ik dan mensen niet alle hoop? Werkt dat wel, ZO eerlijk zijn?

Niemand wil toch een vakantiehuisje met zand op de vloer en vuile ruiten??

Ik hou zelf van de echtste echtheid, puur, rauw.

Dan voel ik “ja!”
Dan voel ik “dit is de echte waarheid.” En dat geeft me rust, dàn kan ik ontspannen en van daaruit is beweging mogelijk.

Maar hoe zit dat bij jou? Wat doet het met jou als je de echte realiteit, de echte waarheid leest, puur en onverbloemd?

Geeft dat jou ook rust of ontneemt het juist alle hoop?
Wijst het de weg of ontmoedigt het juist?
Of heeft het nog een heel ander effect?

Nog een aanvulling, een vraag en een verontschuldiging:

- De aanvulling: ik bedoel niet dat we ons bij alles moeten neerleggen. Ik bedoel niet dat als we nu depressief zijn, dat dat noodzakelijk ons hele leven zo zal blijven. Ik bedoel niet dat iemand die angstig is zijn hele leven angstig zal blijven. Ik preek geen fatalisme.

Maar ik heb het over beperkingen die beperkingen blijven. Zoals iemand die een been kwijt is, voor altijd dat been kwijt is. En natuurlijk kan die persoon als die dat wil een kunstbeen krijgen, of een rolstoel gebruiken. Als je een been kwijt bent betekent dat niet dat je je nooit meer kan voortbewegen maar het been komt nooit meer terug.

Mijn brein functioneert anders en dat is en blijft zo.

En ik merk dat ik daar nog niet de goede woorden voor vind. Dat ik bang ben voor reacties als ‘he Ann, doe eens dit voor die angsten’ en ‘hé Ann ik kan je helpen daarbij’.
Omdat ik voel ‘neen mijn brein is wat het is’. En ja tegelijk kan ik dingen leren, véél dingen leren, anders stond ik niet waar ik nu sta.

Voor deze paradox tussen wat kan veranderen en wat onveranderlijk is (en wat dus rust geeft als we het aanvaarden) heb ik nog niet de juiste woorden.

Maar het is zoals sinds de ontdekking van mijn autisme: ik heb meer inzicht in mezelf, ik zie nog beter mijn beperkingen, ik zie wat er nooit gaat veranderen en tegelijk geeft juist dàt meer ruimte, meer rust, meer mogelijkheden ook .

- De vraag: zijn er mensen die graag een update lezen over hoe het me verder vergaan is na mijn zelfdiagnose autisme van vorig jaar februari? Dan schrijf ik daar nog eens een artikel over. (want voor mij voelt deze nieuwsbrief op een of andere manier als een soort vervolg daarop) (klik hier als je mijn autisme coming out wil lezen).

- De verontschuldiging: mijn excuses aan iedereen die me gemaild heeft als reactie op mijn autisme coming out artikel.
Ik was volledig overweldigd door de vele reacties (allemaal positief hoor) en ik heb al die mails in een aparte folder gestopt en mijn kop in het zand.
Niét omdat ik de reacties niet appreciëerde, INTEGENDEEL. Ik heb alle mails met veel aandacht gelezen en herlezen en ben ontzettend dankbaar daarvoor. Maar antwoorden, dat ging niet.

Dit is een nieuwsbrief zonder duidelijke conclusie want ik weet nog niet precies wàt ik dan in mijn marketing wil/moet/kan aanpassen.

Daarom hoor ik graag jouw bedenkingen na het lezen van deze nieuwsbrief.
Bijvoorbeeld in verband met mijn streven naar volledige echtheid en eerlijkheid. Hoe ervaar jij dat, wat doet dat met jou?

En als je ideeën/feedback hebt over hoe ik dat nog meer zou kunnen tonen: graag! Wat wil je nog meer van me zien, van me weten, wat mis je nog?
Ik lees het supergraag!!

Ann


P.S. Natuurlijk is dat ook wat ik jou wil en kan leren: ondernemen, een verschil maken, helemaal zoals jij bent. Radicaal eerlijk in alle aspecten.

Wil je daarin een eerste stap zetten?

Dan ben je op vrijdag 21 januari welkom op mijn ondernemersworkshop, online dus volledig omikronproof en niet aanschuiven aan de WC.

In de workshop leer ik je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Neen na deze halve dag staat er nog geen 100.000 euro op je rekening.
Neen na deze halve dag heb je het ondernemen nog niet volledig in de vingers.

Maar je weet wél wat er nodig is om je bedrijf echt te doen groeien, je bent verlost van al een heel deel ondernemersillusies en je ontdekt of wij een match zijn om samen verder te werken.

En dat allemaal voor de no brainer prijs van 50 euro excl. BTW.

Of lees even wat Inge schreef:

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.  

En goed om weten: je mag iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het radicaal eerlijke ondernemersvak willen leren! 

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs en vlogs

Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x